معرفی محصول در یک تماس، به همین سادگی؟

معرفی محصول در یک تماس، به همین سادگی؟

امروزه، در دنیای پر رقابتی که برای همه‌ی کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ به وجود آمده است؛ معرفی محصول نقش کلیدی‌ای را دارد. با کمک معرفی درست محصول می‌توان برند خود را به دیگران معرفی کرد و با بازخوردهایی که دریافت می‌کنیم محصولات خود را ارتقا دهیم. در این مقاله کوشیده‌ایم که در مورد مزایا و معایب معرفی محصول در تماس‌های تلفنی، انواع معرفی، تعداد تماس‌های لازم و اطلاعات مفید دیگری را ارائه دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر همراه ما باشید.

 

چرا معرفی محصول مهم است؟

معرفی محصول از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا با کمک معرفی درست، می‌توان به نتایج زیر رسید.

  • می‌توان مشتریان را با برند و محصولات سازمان خود آشنا کرد.
  • محصول شما ویژگی‌های منحصربه‌فردی نسبت به سایر رقبایتان دارد؛ با معرفی محصول می‌توان این ویژگی‌ها و تمایزات را برجسته کرد.
  • اگر معرفی جذاب و متقاعد کننده‌ای داشته باشید به‌راحتی می‌توانید مشتریان کسب‌وکار خود را به امتحان کردن و خرید محصولات جدید خود ترغیب کنید.
  • معرفی کارآمد محصول باعث افزایش فروش و سهام بازار هم خواهد شد.
  • از طریق معرفی درست، می‌توانید بازخوردهای ارزشمندی را از مشتریان دریافت کنید که برای بهبود و توسعه‌ی محصولات بعدی سازمان شما می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.
مزایا و معایب معرفی محصول در تماس تلفنی
مزایا و معایب معرفی محصول در تماس تلفنی

مزایا و معایب معرفی محصول در تماس تلفنی

معرفی محصول از طریق تماس تلفنی می‌تواند مزایا و معایب متعددی داشته باشد که در اینجا به بیان آن می‌پردازیم.

مزایا

  • تماس تلفنی نسبت به روش‌های دیگری که وجود دارند هزینه‌ی مالی و زمانی کمتری دارد.
  • در تماس تلفنی می‌توانید در مدت زمان کوتاهی با تعداد زیادی از مشتریان تماس بگیرید.
  • با کمک آن، قادرید با مشتریان بیشتری در سراسر جهان ارتباط برقرار کنید. اینگونه، به بازارهای جدیدتر و گسترده‌تری دسترسی خواهید داشت.

معایب

  • ممکن است مشتریان، تماس تلفنی شما را برای معرفی محصولات مزاحمت تلقی کنند.
  • در تماس تلفنی فقط با کمک توضیحات کلامی می‌توانید محصولاتتان را معرفی کنید و امکان نشان دادن محصولات به شکل فیزیکی را ندارید؛ بنابراین، باید تمام تمرکز خود را روی شنیدن درست و انتخاب درست کلمات قرار دهید.
  • در معرفی محصول مهارت‌های ارتباطی و فروشندگی نقش ویژه‌ای را ایفا می‌کنند. گاهی لازم است آموزش‌های تخصصی ویژه‌ای را برای کارکنان خود تدارک ببینید.
  • در این روش به دلیل محدودیت‌های ارتباطی‌ای که دارید؛ امکان دیدن واکنش‌های بصری مشتریان خود را نخواهید داشت. بنابراین، ممکن است درک کاملی از نیازها و واکنش‌هایی که مشتریان به محصولاتتان نشان می‌دهند نداشته باشید.
مطالعه کنید:  اصول فروش موفق در بازاریابی تلفنی

چه ویژگی‌هایی از محصول را باید گفت

روشن است برای معرفی محصولات شرکتتان باید ویژگی‌های برجسته خدمات خود را بیان کنید؛ ویژگی‌هایی که بیشترین ارزش را برای مشتریان هدف بازارتان دارند. در بیان این ویژگی‌ها لازم است خواسته‌ها و نیازهای مشتریان را هم در نظر بگیرید؛ این ویژگی‌ها باید با ارزش‌های گروه هدف شما هم راستا باشد و به‌گونه‌ای بگویید که خود مشتری به ارزش واقعی محصول پی ببرد. در ادامه، ویژگی‌های دیگری را بیان کردیم که می‌توانید در تماس‌های خود استفاده کنید:

  • مزایای منحصر به‌فرد و چگونگی تمایز محصولاتتان را از سایر رقبا به شکل کامل بیان کنید.
  • موادی که در ساخت محصولاتتان استفاده کردید و دوام آنها را بگویید.
  • به دلیل اینکه در تماس تلفنی امکان دیدن محصول برای مشتریان شما فراهم نیست؛ می‌توانید اندازه، رنگ، طرح و نوع بسته‌بندی محصولاتتان را بیان کنید.
  • تکنولوژی‌هایی که در ساخت محصولات استفاده کردید و نحوه عملکرد آنها را بگویید.
  • در مورد قیمت محصولات و خدمات خود و نیز گزینه‌هایی که برای پرداخت هزینه برای مشتریان فراهم کردید اطلاعات لازم را به مشتریان بدهید.
چه ویژگی‌هایی از محصول را باید گفت؟
چه ویژگی‌هایی از محصول را باید گفت؟

آیا یک تماس برای معرفی محصول کافیست؟

تعداد تماس‌های تلفنی به عوامل مختلفی مانند: نوع محصول، بازار هدف و واکنش و بازخورد مشتری در تماس‌های پیشین‌ بستگی دارد. بدیهی‌ست، برای ارتباط اولیه و جلب توجه کافی مشتریان، تنها یک تماس از سمت ما کافی باشد. اما مطمئنا، برای برقراری رابطه‌ی محکم‌تر و رسیدن به مرحله خرید و استفاده مشتریان از خدمات و محصولات چندین تماس دیگر هم لازم است.

در معرفی محصولات خود چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

در این بخش نکات مهمی را بیان کرده‌ایم که به کمک آن می‌توانید هنگام معرفی محصول در تماس‌های تلفنی تاثیر بیشتری بر مشتریان خود بگذارید.

  • با لحنی مطمئن و مثبت با مشتریان خود صحبت کنید تا آنها را برای استفاده از محصولات و خدمات‌تان متقاعد کنید.
  • در مکالمات خود از عبارات و کلماتی که بار معنایی مثبت و انرژی بخش دارند و احساسات افراد را برمی‌انگیزند استفاده کنید.
  • نکات و مزایای منحصر به فرد محصولات خود را بیان کنید و از طرح سوالات بسیار و پرحرفی بپرهیزید.
  • آنچه مشتری می‌گوید را یادداشت کنید تا در مکالمات آینده بتوانید به آنها مراجعه کنید.
  • سعی کنید که در مکالمات خود مشتریان را هم درگیر کنید تا خواسته‌ها و نیازهای خود را برای شما بازگو کنند و صحبت یکطرفه نداشته باشید. در واقع مکالمات خود را مانند یک بازی پینگ پنگ در نظر بگیرید تا بازی ادامه‌دار باشد؛ نکته‌ای که اینجا می‌توان در نظر گرفت این است که این مکالمات باید در چارچوپ زمین بازی صورت گیرد.
مطالعه کنید:  بازاریابی محصول چیست؟ کارکردهای اصلی بازاریابی محصول

بهترین زمان برای برقراری تماس

هرقدر هم محصولات شما خوب باشند ولی هنگامیکه، در زمان مناسب با افراد تماس نگیرید تلاش‌هایتان به نتیجه نخواهد رسید. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، بهترین روز‌های هفته برای برقراری ارتباط تجاری روزهایی است که افراد خود را برای شروع کارهای هفتگی آماده می‌کنند و احتمال پاسخگویی به تماس‌ها زیاد است؛ یعنی شنبه و یکشنبه. در روزهای اخر هفته یعنی چهارشنبه و پنج شنبه از تماس‌ها خودداری کنید چون افراد کمتر به فکر تماس‌های تجاری بوده و بیشتر به فکر برنامه‌های آخر هفته خود هستند. اکنون که بهترین روز‌های هفته را انتخاب کردیم؛ حال نوبت انتخاب بهترین ساعات از روز برای برقراری تماس تلفنی جهت معرفی محصولات است. قبل از ساعت 9 صبح و بین ساعات 5 تا 7 عصر به دلیل اینکه مدیران و تصمیم گیرندگان در دسترس هستند بهترین زمان برای معرفی محصول می‌باشد. همچنین، می‌توانید ساعات 4 تا 5 عصر را هم برای تماس های سرد سازمانتان در نظر بگیرید.

مراحل معرفی محصول

در معرفی محصول سه مرحله وجود دارد که عبارتنداز: آماده‌سازی، پیش از معرفی و بعد از معرفی. این مراحل هر کدام اقدامات و تماس‌های متفاوتی را می‌طلبند. به عنوان مثال: در مرحله پس از معرفی، اگر فقط یک تماس را برای معرفی اختصاص داده باشیم در پایان تماس، مکالمات را به جهتی پیش می‌بریم تا مشتریان نظرات خود را بیان کنند؛ اینگونه، می‌توانیم بازخوردهای لازم را از مشتریان گرفت. اگر هم چندین تماس را برای معرفی در نظر گرفتیم می‌توانیم آخرین تماس را به دریافت بازخورد از مشتریان در نظر بگیریم. بنابراین، باید برنامه‌ریزی دقیقی برای تماس‌های معرفی محصول طراحی کنیم و با کمک بازخوردها و واکنش‌هایی که از مشتریان دریافت می‌کنیم تعداد و زمان‌بندی تماس‌ها را تنظیم کنیم.

سخن پایانی

با توجه به مطالب بیان شده در این مقاله بدیهی‌ست که معرفی محصول از طریق تماس تلفنی دارای مزایا و معایبی است که علاوه بر جلب توجه مشتریان برای رشد و بقای هر کسب‌وکاری لازم است.

مرکز تماس توکاتل در می‌تواند خدمات تماس خروجی را در اختیار کسب‌وکارهایی که نیاز به این خدمت برای فروش تلفنی یا معرفی محصول و خدمات خود دارند ارائه دهد.