فروش مستقیم چیست تعریف، مثال ها و نکات

فروش مستقیم چیست: تعریف، مثال ها و نکات

فروش مستقیم یکی از سودآورترین روش‌های فروش است. اگرچه در استراتژی بازاریابی انواع مختلفی از روش‌های فروش وجود دارد، اما هیچکدام به راحتی فروش مستقیم نیست. این روش راهی موثر برای داشتن یک تجارت منعطف و کم هزینه است. هر کسب‌وکاری با استفاده از این روش فروش هزینه‌های تبلیغاتی خود را کاهش می‌دهد. همچنین روابط صمیمانه‌تر و طولانی‌تری را با مشتریان خود برقرار می‌کند. در ادامه این مطلب در مورد نکات و سودمندی این روش بیشتر صحبت خواهیم کرد.

"<yoastmark

فروش مستقیم چیست؟

فروش مستقیم، به این معنی است که یک تجارت، بدون واسطه محصولات خود را به کاربر نهایی بدهد و آن را به فروش برساند. این فروش در محیط‍‌هایی انجام می‌شود که در آن خرده‌فروشی وجود ندارد. در این روش واسطه‌هایی که برای توزیع محصولات وجود دارند مانند عمده فروشان، حذف خواهند شد. محصولاتی که کسب‌وکارها ارائه می‌دهند به‌طور مستقیم به دست مشتری می‌رسد.

فروش مستقیم معمولا در مشاغل خانگی، فروشگاه‌های اینترنتی یا هر مکانی که حضوری نیست، استفاده می‌شود. برای استفاده از این روش فروش تکنیک‌های متفاوتی وجود دارد. هر کسب‌وکاری با توجه به شرایط و استراتژی‌های خود می‌تواند یکی از آن‌ها را انتخاب کند. شرکت‌های زیادی هستند که از این روش استفاده می‌کنند، زیرا در صورت استفاده صحیح از آن سودآوری زیادی را به‌همراه خواهد داشت.

انواع فروش مستقیم

در تجارت 3 نوع فروش وجود دارد، که هر یک هدف مشخصی دارند:

فروش مستقیم تک سطحی

فروش میزبان یا مهمانی

بازاریابی چند سطحی (MLM)

گاهی اوقات تیم فروش ترکیبی از این 3 روش را استفاده می‌کند. در ادامه هر روش را به صورت مجزا توضیح خواهیم داد:

  • فروش مستقیم تک سطحی

این نوع فروش معمولا به‌صورت حضوری درب منزل و یک به یک یا ارائه کاتالوگ انجام می‌گیرد. با این حال این روش را می‌توان به صورت آنلاین نیز انجام داد. در این روش فروش، درآمد از طریق کمیسیون فروش و پاداش‌های احتمالی از شرکت‌های ارائه محصولات، بدست می‌آید.

  • فروش میزبان یا مهمانی

این مدل فروش در یک محیط گروهی صورت می‎‌گیرد. به این صورت است که فروشندگان، رویدادی اجتماعی برای معرفی و فروش محصول خود برگزار می‌کنند. در این رویدادها مشتریان بالقوه دعوت می‌شوند و فروشندگان محصولات خود را مستقیما به آن‌ها معرفی می‌کنند و به فروش می‌رسانند.

  • بازاریابی چند سطحی (MLM)

در این روش تمرکز اصلی فروشندگان بر استخدام بیشتر است. در اینجا شما به دنبال فروش محصول نیستید بلکه اعضای فروش خود را افزایش می‌دهید. درآمد حاصل از این روش فروش، از طریق کمیسیون فروش و فروش‌های انجام شده توسط اعضای شما بدست می‌آید. اما این روش به دلیل پرداخت هزینه‌های اولیه زیاد، سهمیه‌بندی سخت و تعداد افراد جذب شده بستگی دارد، ممکن است مشارکت در آن خطرناک باشد.

مطالعه کنید:  شکایت مشتریان
فروش مستقیم چه مزایا و معایبی دارد؟
فروش مستقیم چه مزایا و معایبی دارد؟

مزایا و معایب فروش مستقیم

مزایای فروش مستقیم

  • تماس مستقیم

تولیدکنندگان در این روش فرصت بسیار خوبی برای ارتباط مستقیم با مشتریان بالقوه خود دارند. شما علاوه‌بر ارتباط با مخاطبین خود، می‌توانید فرصت‌های تجاری و نیازهای کاربر در مورد محصول خود را متوجه شوید.

  • کاهش هزینه تعمیر و نگهداری

فروش مستقیم کسب‌وکارها از طریق تیم فروش آنلاین یا فروش تلفنی، علاوه‌بر کاهش هزینه‌های نگهداری کسب‌وکار، می‌تواند نشان‌دهنده مشتری‌مداری برند شما باشد.

  • حاشیه سود بالا

بخاطر فروش مستقیم و حذف واسطه‌ها، سود بیشتری از فروش بدست خواهد آمد.

  • نیاز نداشتن به تیم گسترده برای شروع

فقط یک نفر برای بازاریابی و دسترسی به مشتریان بالقوه نیاز است.

  • آگاهی از برند بدون واسطه

شما به صورت مستقیم تصویر و پیام برند خود را کنترل می‌کنید.

  • کار از خانه

می‌توانید از خانه کار کنید، زیرا برای شخص دیگری کار نمی‌کنید.

  • عدم نیاز به تحصیلات مرتبط و سابقه کاری

با هر میزان تحصیلات و بدون داشتن تجربه یا سابقه شغلی می‌توانید وارد دنیای فروش مستقیم شوید.

  • ساعت کاری منعطف

بخاطر نبود محدودیت زمانی و نداشتن ساعت کاری مشخص هر زمان که فرصت داشته باشید می‌توانید کار کنید.

معایب فروش مستقیم

  • اگر فروشنده تعداد اعضای بیشتری نسبت به موجودی محصول خود جذب کند، این کسب‌وکار به یک طرح هرمی تبدیل خواهد شد.
  • فروش مستقیم معمولا بدون دعوت صورت می‌گیرد. که در اکثر مواقع این تجربه برای مخاطبین این‌طور به‌نظر می‌رسد که شما در حال فروش محصولی هستید که آن‌ها نمی‌خواهند.
  • بجای رشد کسب‌وکار بیشتر به دنبال افزایش شبکه‌سازی است.
  • برخی از نمایندگان استخدامی مهارت بازاریابی خوبی ندارند.
مطالعه کنید:  اهمیت ارتباط در خدمات مشتری و چگونگی بهبود آن
نکات و توصیه‌های لازم در فروش مستقیم
نکات و توصیه‌های لازم در فروش مستقیم

نکات و توصیه‌های لازم در فروش مستقیم

اگر قصد دارید وارد فروش مستقیم شوید، نکات زیر را مطالعه کنید:

·       تمرکز روی ایجاد روابط

اولویت شما باید جلب توجه مشتریان بالقوه باشد. با آن‌ها ارتباط برقرار کنید و نیازهای آن‌ها را شناسایی کنید تا در موقعیتی درست محصول خود را به آن‌ها بفروشید.

·       نگهداری سوابق مشتریان

در یک پایگاه داده (مانند اکسل)، ارتباطات مشتریان با خود را وارد کنید. زمان‌های ملاقات با آن‌ها، رویدادهایی که شرکت کرده‌اند و… را ثبت کنید و رفتار آن‌ها را تحلیل کنید. این کار به شما در ادامه روند فروش کمک می‎کند.

·       آگاهی نسبت به محصولات

فروشندگان باید محصولی که به مشتریان ارائه می‌کنند را به طور کامل بشناسند. آگاهی نسبت به محصولات، توانایی شناخت نیاز مشتری و معرفی یک محصول مناسب برای برطرف کردن آن را فراهم می‌کند.

·       شبکه‌سازی و حفظ آن

برقراری روابط با همکاران، سود زیادی را برای شما به همراه خواهد داشت. با برقراری ارتباطی درست باعث می‌شود شما نکات بیشتری را برای فروش محصولات یاد بگیرید.

·       سازماندهی محیط فروش خود

برای برگزاری رویدادها به فضای محل ارائه و نحوه نمایش محصول خود دقت کنید و جزییات را به خوبی برنامه‌ریزی کنید. حتما زودتر از مهمانان خود در مکان موردنظر حضور داشته باشید. با مخاطبین ارتباط چشمی برقرار کنید و زبان بدن خوبی داشته باشید.

·       افزایش مهارت فروش

داشتن مهارت مکالمه و گوش دادن صحیح به شما کمک می‌کند روابط طولانی مدتی را با مشتریان خود برقرار کنید. همچنین به رشد تجارت هم کمک می‌کند.

سخن پایانی

استفاده از روش فروش مستقیم برای فروش محصولات سودآور و مفید است. این روش انواع متعددی دارد که با توجه به نیاز و استراتژی‌های کسب‌وکار خود می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. فروش مستقیم مزایا و معایب خاص خود را دارد که با درنظر گرفتن آن‌ها می‌توانید تصمیم بگیرید که این روش برای شما موثر خواهد بود یا نه.

اگر شما برای استفاده از این روش دچار تردید هستید می‌توانید از خدمات فروش توکاتل کمک بگیرید. ما به شما کمک می‌کنیم بهترین تصمیم را برای کسب‌وکار خود بگیرید تا سودآوری بیشتری داشته باشید.