تماس تبلیغاتی برای جذب مشتری جدید یا اطلاع‌رسانی؟

تماس تبلیغاتی برای جذب مشتری جدید یا اطلاع‌رسانی؟

تماس تبلیغاتی برای هر کسب‌وکار و بیزینس کوچک و بزرگی بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا به کمک آن می‌توان اطلاع‌رسانی‌های لازم در مورد محصولات و خدمات را انجام داد و مشتریان جدیدی را جذب کرد. اما سوالی که به وجود می‌آید این است که جذب مشتری جدید اولویت بیشتری دارد یا اطلاع‌رسانی؟ چگونه این دو هدف را به‌طور موثرتری در تماس‌های تبلیغاتی قرار دهیم؟ در این مقاله به این سوال‌ها پاسخ داده و به اطلاعات تکمیلی دیگری هم خواهیم پرداخت. برای کسب اطلاعات بیشتر همراه ما باشید.

اهداف تماس های تبلیغاتی
اهداف تماس های تبلیغاتی

تماس تبلیغاتی چیست؟

تماس تبلیغاتی روش‌های متنوعی از بازاریابی است که سازمان‌های کوچک و بزرگ برای معرفی یا فروش محصولات و خدمات خود از آن استفاده می‌کنند. در واقع، در این تماس‌ها تلاش می‌کنیم اقداماتی را انجام دهیم تا توجه مشتری را به محصول یا خدمت خود جلب کنیم و پس از جلب توجه، آنها را به استفاده از محصولات و خدمات سازمان خود تشویق کنیم.

اهداف این نوع تماس‌ها

اهداف تماس تبلیغاتی اطلاع‌رسانی به مشتریان فعلی و جذب مشتریان جدید است.

· اطلاع‌رسانی به مشتریان فعلی

این تماس‌ها می‌توانند برای اطلاع‌رسانی در مورد محصولات جدید، تغییرات در خدمات، برگزاری رویدادهای خاص و هرگونه به‌روزرسانی در خدمات و محصولات به کمک سازمان شما بیایند. به این ترتیب، مشتریان شما به‌راحتی از آخرین پیشنهادات و تغییرات شرکت شما اطلاع کامل خواهند داشت.

· جذب مشتریان جدید

در جذب مشتریان جدید هم از تماس‌های تبلیغاتی استفاده می‌کنند. شرکت شما می‌تواند در تماس‌های خود با ارائه تخفیف‌های مناسب، پیشنهادهای ویژه و معرفی محصولات و خدمات منحصر به فرد مشتریان جدیدی را جذب کند.

هر کدام از این دو هدف را که انتخاب کرده باشید باید در تماس‌های خود پیامی واضح، مختصر و متقاعد کننده را به افراد منتقل کنید. ساختار پیام‌ها و مکالمات شما باید به گونه‌ای چیده شود که ارزش واقعی محصول یا خدمتی که ارائه می‌دهید را کاملا به مشتری انتقال دهد. همچنین، او را به انجام عملی مانند خرید یا تماس برای کسب اطلاعات بیشتر ترغیب کند.

اطلاع‌رسانی اولویت بیشتری دارد یا جذب مشتری جدید؟

در تماس تبلیغاتی هر دو هدف جذب مشتری جدید و اطلاع‌رسانی به مشتریان فعلی به یک اندازه اهمیت دارند. اهداف خاص کسب‌وکار شماست که تعیین می‌کند کدام یکی بر دیگری ارجحیت پیدا کند. به عنوان مثال: اگر اهداف کسب‌وکار شما گسترش بازار، رشد اقتصادی و افزایش درآمد و پیدا کردن موقعیت بهتر در برابر رقبا باشد از تماس‌هایی با اهداف جذب مشتری استفاده کنید. اگر هدف شرکت شما حفظ مشتریان جدید، افزایش وفاداری آنها، فروش مجدد به مشتریان فعلی و دریافت بازخورد از افراد باشد تماس‌های اطلاع‌رسانی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مطالعه کنید:  مذاکره تلفنی چیست و چه اصولی دارد؟

مزایا و معایب تماس تبلیغاتی

این تماس‌ها هم مانند هر عملی دیگر دارای مزایا و معایب بسیاری هستند. که در این بخش به آنها می‌پردازیم:

مزایا

  • با تماس‌های تبلیغاتی، می‌توانید محصولات و خدمات جدیدی که شرکت شما ارائه می‌دهد را به بازار هدف خود معرفی کنید و مشتریان فعلی را آگاه کنید.
  • به دلیل اینکه تبلیغات شما در بستر تلفن صورت می‌گیرد؛ این امر، باعث افزایش دسترسی بیشتر شما به بازار کنونی می‌شود. درنتیجه، مشتریانی جدید در مناطق مختلف خواهید داشت.
  • بدیهی‌ست تماس تبلیغاتی مانند تبلیغ به هر شکل دیگری در افزایش فروش و افزایش درآمد نقش اساسی‌ای دارد.
  • با کمک تبلیغات می‌توانید موقعیت سازمان خود را در برابر رقبا حفظ یا بهبود و توسعه دهید.
  • و …

معایب

  • ممکن است تماس تبلیغاتی هزینه‌های بالایی داشته باشد؛ بدیهی‌ست برای کسب‌وکارها و بیزینس‌های کوچک این نوع تبلیغ مقرون به صرفه نیست.
  • اگر این نوع تماس‌ها درست انجام نگیرند ممکن است برخی از مشتریان آن را مزاحمت قلمداد کنند؛ به این ترتیب، تصویری منفی از برند خود را در ذهن مشتری ایجاد کرده‌اید.
  • در بسیاری از کشورها، باید و نبایدهایی برای تماس‌های تبلیغاتی وجود دارد؛ اگر این قوانین را ندانید ممکن است برای شما مشکلاتی به همراه داشته باشد. بنابراین، حتما محدودیت‌های قانونی‌ای که وجود دارد را مطالعه و رعایت کنید.
ویژگی تماس تبلیغاتی
ویژگی تماس تبلیغاتی

تماس تبلیغاتی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد

موفقیت تماس‌های تبلیغاتی به عوامل مختلفی مانند: محتوای پیام، نحوه ارائه پیام، شناخت بازار هدف و …  بستگی دارد. بنابراین، شرکت‌ها استراتژی‌های خود را باید با دقت کافی برنامه‌ریزی کنند تا بتوانند به بهترین نتایج دست پیدا کنند. در این بخش به طور مفصل به نکاتی که در حین تماس تبلیغاتی باید رعایت کنید اشاره می‌کنیم:

  • در این تماس‌ها اولین قدم، شناخت دقیق و درست مشتریان است. بنابراین، اینکه بدانید قرار است با چه کسانی صحبت کنید و دقیقا بازار هدف شما شامل چه گروه‌هایی‌ست بسیار حائز اهمیت است. اینگونه، می‌توانید پیام خود را متناسب با نیازها و خواسته‌های مشتریان خود تنظیم کنید.
  • پیشنهادهایی که به مشتریان ارائه می‌دهید باید برای آنها ارزشمند باشد و در راستای ارزش‌هایی که در مکالمات قبلی متوجه آن شدید باشد.
  • از سطح زبان متوسط جامعه استفاده کنید. به شکلی که پیام شما برای هر فردی با هر میزان از سواد قابل فهم باشد تا مخاطب به‌راحتی بتواند منظور شما را درک کند.
  • بجای تمرکز بر ویژگی‌های محصول، تمرکز خود را بر روی مزایای آن قرار دهید. بیشتر به این اشاره کنید که اگر از خدمات شما استفاده کنند چگونه زندگی آنها بهبود پیدا می‌کند.
  • برای ترغیب مشتریان به اقدام می‌توانید با ایجاد محدودیت‌های زمانی احساس فوریت را در آنها به وجود آورید.
  • پیامی که به مشتریان خود منتقل می‌کنید باید شامل دعوت به انجام عملی مشخص مانند: خرید، ثبت نام و تماس برای کسب اطلاعات بیشتر باشد.
  • بعد از اتمام تماس تبلیغاتی، به نتایج به دست آمده نگاهی بیاندازید و بر اساس فیدبک‌های حاصله عملکرد خود را بهبود و توسعه دهید.
  • میانگین مدت زمانی که برای تماس تبلیغاتی در نظر گرفته شده معمولا زیر سی ثانیه است. متنی که برای این نوع از تماس‌ها استفاده می‌شود باید صادقانه و شفاف باشد تا توجه مشتریان را جلب کند؛ همچنین، از اغراق و پرحرفی باید پرهیز کرد.
مطالعه کنید:  چگونه هزینه جذب مشتری را محاسبه و آن را کاهش دهیم؟

مطمئنا، با رعایت این نکات تماس‌های تبلیغاتی موثرتری خواهید داشت و به راحتی به اهداف بازاریابی خود خواهید رسید.

سخن آخر

همانطور که در بالا اشاره کردیم تماس‌های تبلیغاتی اهمیت فراوانی دارند؛ اگر این تماس‌ها درست انجام نگیرند و نکات لازم در آنها رعایت نشود؛ مطمئنا اثر بخشی کم و حتی گاهی تاثیری معکوس خواهد داشت. مرکز تماس توکاتل می‌تواند این تماس‌ها را برای اهداف اطلاع‌رسانی به مشتری فعلی یا جذب مشتری جدید برای شما انجام دهد. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.