اهمیت تحقیقات بازار و اهداف آن

اهمیت تحقیقات بازار و اهداف آن

آیا می‌دانید که چه زمانی باید از تحقیقات بازار برای کسب‌وکار خود استفاده کنید؟ بدانید که چرا مشتریان محصولات شما را نمی‌خرند و فروش شما کاهش می‌یابد؟

برای پاسخ به سوالات بالا، به کمک مصرف کنندگان خود نیاز دارید. اما چگونه این داده‌ها را جمع‌آوری خواهید کرد؟ در این مورد و در بسیاری از موقعیت‌های دیگر در کسب‌وکار شما، تحقیقات بازار راهی برای دریافت تمام پاسخ‌های مورد نیاز شماست.

تحقیقات بازار چیست؟

تحقیقات بازار تکنیکی است که برای جمع‌آوری داده‌ها در مورد هر جنبه‌ای که می‌خواهید بدانید استفاده می‌شود تا بعداً بتوانید آن را تفسیر کنید و در پایان از آن برای تصمیم‌گیری صحیح استفاده کنید.

در تحقیقات بازار اولین هدف، بررسی بازار برای یک محصول یا خدمات مدنظر و درک شرایط بازار است. به این ترتیب کسب‌وکارها تصمیم می‌گیرند که مخاطبان چطور نسبت محصول یا خدمات واکنش نشان خواهند داد. اطلاعاتی که از انجام تحقیقات به دست می‌آید منابع مهمی برای تنظیم فعالیت‌های بازاریابی/تبلیغات هستند.

چرا تحقیقات بازار مهم است؟
چرا تحقیقات بازار مهم است؟

چرا تحقیقات بازار مهم است؟

انجام تحقیقات یکی از بهترین راه‌های دستیابی به رضایت مشتری، کاهش ریزش مشتری و ارتقای کسب‌وکار است. در اینجا دلایلی وجود دارد که چرا این تحقیقات مهم است و باید در هر کسب‌وکاری مورد توجه قرار گیرد:

اطلاعات ارزشمند

اطلاعات و فرصت‌هایی را در مورد ارزش محصولات موجود و جدید فراهم می‌کند، بنابراین به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا بر اساس آن برنامه‌ریزی و استراتژی داشته باشند.

مشتری محوری

به تعیین نیاز و خواسته مشتریان کمک می‌کند. بازاریابی مشتری محور است و درک مشتریان و نیازهای آن‌ها به کسب‌وکارها کمک می‌کند. شرکت‌ها می‌توانند محصولات یا خدماتی را طراحی کنند که به بهترین وجه مناسب مشتریان باشد.

پیش‌بینی‌ها

با انجام این تحفیفات کسب‌وکارها می‌توانند از طریق درک نیاز مشتریان روند تولید و فروش خود را پیش‌بینی کنند. همچنین می‌توان با کمک تحقیق بازار یک برنامه‌ریزی هدفمند داشت.

مزیت رقابتی

با تحقیق مناسب از بازار هدف کسب‌وکارها می‌توانند از رقبای خود پیشی بگیرند. این امتیاز برنده برای داشتن محصول یا خدمات مشتری پسند است.

اهداف کلیدی تحقیقات بازار

تحقیقات بازار می‌تواند برای کسب‌وکارها اهداف مختلفی داشته باشد از جمله:

مطالعه کنید:  چگونه فروش و بازاریابی را هماهنگ کنیم؟

اهداف اداری

با انجام یک تحقیق مناسب و داشتن برنامه‌ریزی دقیق به توسعه یک شرکت یا کسب‌وکار کمک می‌کند. در نتیجه می‌توانید نیازهای خاص بازار هدف خود را در زمان مناسب برآورده می‌کند.

اهداف اجتماعی

اینکه بتوانید با یک محصول یا خدمات نیاز مشتریان را بر آورده کنید تاثیر بسیاری در موقعیت اجتماعی شما دارد. محصول یا خدمات باید با الزامات و ترجیحات مشتری در هنگام مصرف مطابقت داشته باشد.

مقرون به صرفه بودن

تعیین درجه اقتصادی موفقیت یا شکستی که یک شرکت می‌تواند در حین ورود به بازار، یا معرفی محصولات یا خدمات جدید داشته باشد. بنابراین اطمینان را برای همه اقداماتی که باید اجرا شود، فراهم می‌کند.

مراحل انجام تحقیقات بازار

دانستن اینکه در موقعیت های مختلف که در حین تحقیق پیش می آید چه باید کرد، باعث صرفه جویی در وقت محقق و کاهش مشکلات تحقیق می شود . شرکت‌های موفق امروزی از نرم‌افزار قدرتمند نظرسنجی استفاده می‌کنند که به آن‌ها کمک می‌کند تحقیقات جامع را تحت یک پلت فرم یکپارچه انجام دهند و بینش‌های عملی را بسیار سریع‌تر و با مشکلات کمتری ارائه دهند.

مزایای یک تحقیق بازار کارآمد

تصمیمات آگاهانه

رشد یک سازمان به نحوه تصمیم‌گیری توسط مدیریت بستگی دارد. با استفاده از تکنیک‌های تحقیقات بازار، مدیریت می‌تواند بر اساس نتایج به دست آمده تصمیمات تجاری بگیرد. تحقیقات بازار به شناخت روندهای بازار کمک می‌کند، بنابراین به طور مکرر انجام می‌شود تا مشتریان را به طور کامل بشناسید.

به دست آوردن اطلاعات دقیق

تحقیقات بازار اطلاعات واقعی و دقیقی را ارائه می‌دهد که سازمان را برای هر گونه اتفاق ناگواری که ممکن است در آینده رخ دهد آماده می‌کند. با بررسی درست بازار، بدون شک یک کسب‌وکار گامی رو به جلو برداشته و در نتیجه از رقبای موجود خود بهره خواهد برد.

تعیین اندازه بازار

یک محقق می‌تواند اندازه بازاری را که در صورت فروش یک محصول یا خدمات باید تحت پوشش قرار گیرد تا به سود برسد، ارزیابی کند.

انتخاب یک سیستم فروش مناسب

یک سیستم فروش دقیق را با توجه به آنچه بازار درخواست می‌کند انتخاب کنید. بر این اساس محصول/خدمت را می‌توان در بازار قرار داد.

جمع‌آوری جزئیات در مورد درک مشتری از نام تجاری

تحقیقات بازار علاوه بر تولید اطلاعات، به محقق کمک می‌کند تا درک کند که مشتریان از سازمان یا برند چگونه برداشت می‌کنند.
تجزیه و تحلیل روش های ارتباط با مشتری: تحقیقات بازار به عنوان راهنمای ارتباط با مشتریان فعلی و بالقوه است.

سرمایه‌گذاری مولد در کسب‌وکار

این یک سرمایه‌گذاری عالی برای هر کسب‌وکاری است زیرا به لطف آن اطلاعات ارزشمندی به دست می‌آورند، راه را به محققان نشان می‌دهد که مسیر درست را طی کنند و به فروش مورد نیاز دست یابند.

مطالعه کنید:  چگونه بر نارضایتی مشتری غلبه کنیم؟
تحقیق بازار برای مشاغل
تحقیق بازار برای مشاغل

5 نکته تحقیقات بازار برای مشاغل

نکات زیر به کسب‌وکارها در ایجاد یک استراتژی تحقیقات بازار بهتر کمک می‌کند.

1. هدف تحقیق خود را مشخص کنید

قبل از شروع هر تحقیقی باید به این فکر کنید که برای موفقیت و توسعه کسب‌وکار خود تلاش می‌کنبد. مشخص کردن یک هدف به تیم تحقیقاتی شما کمک می‌کند تا مسیر رسیدن به هدف را به روشنی تنظیم کنند.

2. درباره مشتریان هدف خود بیاموزید

مهم‌ترین چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است که کسب‌وکار شما به نوع خاصی از مشتری خدمت می‌کند. تعریف مشتری خاص شما مزایای زیادی دارد.

3. از رقابت خود درس بگیرید

این برای مشاغل اینترنتی مفید است زیرا به شما این امکان را می‌دهد که به جای مشتری خود قدم بگذارید. به این ترتیب چشم‌انداز جدیدی از تجارت خود را باز کنید. همانطور که کسب‌وکار را از دیدگاه مشتری تجربه می‌کنید، به دنبال کارهایی باشید که درست و غلط انجام می‌شود.

4. نظرسنجی مشتریان با تحقیقات بازار

یکی از بهترین ابزارها در تحقیقات بازار استفاده از یک نظرسنجی خوب از مشتریان است. این امر به کسب‌وکار این فرصت را می‌دهد که به ذهن مشتری خود برسد.

ایجاد نظرسنجی ساده است. درباره آنچه که مشتری شما فکر می‌کند شما درست انجام می‌دهید و چه چیزی می‌تواند بهبود یابد، سؤال بپرسید. همچنین می‌توانید از آن‌ها بخواهید به شما بگویند که چه نوع محصولات و خدماتی را می‌خواهند ببینند شما اضافه کنید. به شما بینش فوق‌العاده‌ای در مورد نحوه کسب درآمد بیشتر از کسب‌وکارتان می‌دهد.

چرا هر کسب‌وکاری به تحقیقات بازار نیاز دارد؟

یکی از بهترین راه‌ها برای رسیدن به بینش در مورد مشتری، رقبا و بازار هدف استفاده از تحقیقات بازار است. می‌توان گفت اصلی‌ترین هدف از انجام تحقیقات بازار، تجهیز شرکت شما به اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم‌گیری آگاهانه است.

به خاطر داشته باشید که اگر به دنبال رشد کسب‌وکار خود هستید فقط با انجام تحقیقات بازار و یادگیری فرضیات اشتباه با تحقیق می‌توانید اطلاعاتی از مشتریان هدف خود به‌دست آورید. بینشی در مورد عادات خرید آن‌ها، میزان تمایل آن‌ها به خرج کردن، و ویژگی هایی دیگر به دست آورید.

سخن پایانی

در انجام تحقیقات بازار مراحل معمولا یکسان است. ما در توکاتل امیدواریم این راهنمای نهایی به شما کمک کند تا درک بهتری از نحوه انجام پروژه تحقیقات بازار خود برای جمع‌آوری داده‌های روشنگر و تصمیم‌گیری بهتر داشته باشید.