بازاریابی محصول چیست؟ کارکردهای اصلی بازاریابی محصول

بازاریابی محصول چیست؟ کارکردهای اصلی بازاریابی محصول

بازاریابی به طور کلی مجموعه‌ای از فعالیت‌ها برای جذب مشتریان و ایجاد ارتباط با آن‌هاست. بازاریابی محصول کمی متفاوت است زیرا در سطح خط محصول کار می‌کند. کلید تمایز آن از انواع دیگر بازاریابی مانند بازاریابی شرکتی، بازاریابی برند یا بازاریابی منطقه‌ای این است که فقط بر روی یک محصول خاص تمرکز می‌کند. در این مقاله، ما عمیق‌تر به این موضوع خواهیم پرداخت.

ارائه محصول جدید
ارائه محصول جدید

بازاریابی محصول چیست؟

این یک مفهوم جدید در بازاریابی است. به طور کلی، این فرآیند عرضه یک محصول خاص به بازار و تضمین موفقیت آن است. بازاریابی محصول ترکیبی از تحقیق برای درک نیازهای مشتریان، تصمیم‌گیری در مورد موقعیت محصول، ایجاد پیام‌های محصول، افزایش تقاضا و درآمد برای محصول است.

یک محصول خوب اگر نتواند به دست مصرف کنندگان بالقوه خود برسد که از آن سود می‌برند، اهمیت خود را از دست می‌دهد. این امر شامل تعیین مخاطبان هدف و یافتن رویکردهایی برای آن‌هاست.

باید توجه داشته باشیم که بازاریابی یک محصول پس از عرضه متوقف نمی‌شود. شما نه تنها آن را به بازار بیاورد، بلکه باید برای اطمینان از رشد محصول بیشتر پیش روید. تیم بازاریابی محصول باید بازخورد مشتری را جمع‌آوری کند تا محصول موجود را تغییر دهد.

بازاریابی محصول می‌تواند پلی بین تیم‌های فروش، بازاریابی و پشتیبانی باشد. بازاریابان محصول داده‌ها را از تمام تیم‌های دیگر برای تجزیه و تحلیل خواسته‌های مشتریان می‌گیرند. همچنین، آن‌ها از تیم‌های دیگر برای افزایش اثربخشی و کارایی آن‌ها حمایت می‌کنند.

نوع جدیدی از بازاریابی
نوع جدیدی از بازاریابی

بازاریابی محصول در مقابل بازاریابی

بازاریابی یک مفهوم گسترده است، شامل تمام فعالیت‌های بازاریابی شرکتی مانند بازاریابی برند، محتوا، عملکرد، محصول و غیره.

این بازاریابی جزء بازاریابی عمومی است که در شکل‌دهی و برقراری ارتباط با یک محصول خاص تخصص دارد. این نوع بازاریابی تقاضا را هم از سوی مشتریان بالقوه و هم از سوی مشتریان فعلی هدایت می‌کند.

بازاریابی محصول در مقابل مدیریت محصول

در واقع، چندین همپوشانی بین بازاریابی محصول و مدیریت محصول وجود دارد. تفاوت اصلی را می‌توان اینگونه توصیف کرد:

تیم مدیریت محصول مسئول ایجاد یک محصول است. مدیران محصول ویژگی‌های محصول را شکل می‌دهند، ایده‌ها را به عمل تبدیل می‌کنند. آن‌ها تیم تحقیق و توسعه محصول را رهبری می‌کنند و محصول را در طول چرخه عمر آن مدیریت می‌کنند.

از سوی دیگر، بازاریابان محصول، ویژگی‌های محصول را به راه‌حل تبدیل کرده و آن‌ها را به افراد مناسب ارائه می‌دهند. بازاریابان محصول مسئول تبلیغ و فروش محصول به مشتری هستند.

عوامل موثر در ارائه محصول جدید
عوامل موثر در ارائه محصول جدید

7 عامل اصلی در بازاریابی محصول

بازاریابان محصول اغلب 7 عامل را به عنوان مجموعه‌ای از اصول اصلی برای اتخاذ ابتکارات در استراتژی بازاریابی محصول در نظر می‌گیرند. بیایید به هر یک از 7  عامل نگاه کنیم.

مطالعه کنید:  تبدیل تماس سرد به تماس گرم با رعایت نکات رایگان و کاربردی

تولید محصول

بازاریابان محصول باید نقاط درد مشتریان را درک کنند، سپس از نزدیک با مدیر محصول همکاری کنند تا محصولی با توانایی حل این نقاط درد ایجاد کنند. به عبارت دیگر، محصول باید همان چیزی باشد که مشتریان انتظار دارند.

قیمت

برای تعیین قیمت مناسب برای یک محصول خاص، بازاریابان محصول باید بازار کلی، شدت تقاضا و سایر رقبا را تجزیه و تحلیل کنند.

محل

مکان در این مورد، جایی است که مصرف کنندگان هدف شما محصول شما را پیدا می‌کنند. امروزه جایگاه در بازاریابی محصول نه تنها یک مکان فیزیکی مانند یک فروشگاه یا گوشه‌ای در بازار را نشان می‌دهد، بلکه می‌تواند یک فروشگاه آنلاین نیز باشد. به عنوان مثال، یک شرکت نرم افزاری قطعا یک توزیع آنلاین را برای فروش محصولات خود انتخاب می‌کند.

ترویج

در این نوع از بازاریابی، ترویج فقط به تبلیغات اشاره نمی‌کند. این شامل آگاهی از برند، تمایز محصول، محرک تقاضا، تولید سرنخ است. به طور کلی، تبلیغات به معنای ارسال پیام محصول است.

روند

فرآیند در بازاریابی محصول به فرآیندی اطلاق می‌شود که از طریق آن مشتری محصول مورد نظر خود را خریداری کرده و به دست می‌آورد.

به عنوان مثال، صاحب فروشگاه آنلاین باید به این فکر کند که چگونه صفحه پرداخت خود را ساده و بهینه کند تا نرخ سبد خرید رها شده را کاهش دهد. در این میان، صاحب یک فروشگاه فیزیکی باید به نحوه نمایش محصولات خود در قفسه توجه کند.

مردم

افرادی که در داخل یا خارج از سازمان شما تمام وظایف مورد نیاز برای ارائه محصول به بازار را انجام می‌دهند و طول عمر آن را تضمین می‌کنند. شما به عنوان یک بازاریاب محصول باید توانایی هماهنگی این افراد را برای رسیدن به هدف نهایی داشته باشید.

شواهد فیزیکی

دریافت و تجزیه و تحلیل بازخورد هنگام بازاریابی بسیار مهم است. آیا ورودی نشان می‌دهد که محصول شما خوب است؟ هیچ کس نمی‌خواهد محصولی را عرضه کند که به خوبی مورد انتظار نباشد.

معرفی محصول به مشتریان
معرفی محصول به مشتریان

کارکردهای اصلی بازاریابی محصول

تحقیق در مورد مشتری

قبل از عرضه محصول، بازاریابی محصول نقش کلیدی در تعیین بازار هدف و تجزیه و تحلیل مشتریان بالقوه ایفا می‌کند.

تیم‌های بازاریابی محصول، مصاحبه‌ها، نظرسنجی‌های بازار را برای درک بزرگ‌ترین چالش‌های مشتریان، رفتارهای آن‌ها، چیزهایی که دوست دارند و دوست ندارند، انجام می‌دهند .

تحقیق در مورد رقبا

بازاریابی محصول برای آوردن یک محصول جدید به بازار، تحقیقاتی را برای درک رقبا و جایگزین‌ها انجام می‌دهد و سپس مزیت‌های رقابتی ایجاد می‌کند.

معرفی محصول به عنوان یک راه‌حل

بازاریابی محصول داستان‌های موفقیتی را پخش می‌کند که توضیح می‌دهد چگونه محصول مزایای واقعی را ارائه می‌کند. چگونه مشتریان از آن برای تحقق اهداف خود استفاده می‌کنند.

از منظر بازاریابی محصول، نه تنها باید یک محصول را بفروشید، بلکه باید یک تجربه را نیز بفروشید. در واقع هیچ کس محصول را نمی‌خواهد بلکه مردم برای مشکل خود راه‌حل می‌خواهند.

مطالعه کنید:  هر آنچه که باید درباره منشی مجازی بدانید

فقط توصیف ویژگی‌ها و مزایا به این معنی است که شما فرصت‌های زیادی را برای ایجاد تعامل با مشتری از دست می‌دهید. با این حال، وقتی داستانی را تعریف می‌کنید که محصول را به عنوان یک راه‌حل معرفی می‌کنید بازی را برنده می‌شوید.

موقعیت‌یابی محصول

بازاریابان محصول یک سند داخلی ایجاد می‌کنند تا به همه در سراسر سازمان در مورد موقعیت محصول در بازار آموزش دهد. این سند ویژگی‌های منحصربه‌فرد یک محصول و آنچه آن را بهتر از جایگزین‌ها می‌کند، توصیف می‌کند.

موقعیت‌یابی پاسخ به سوالات زیر است:

  • چرا محصول ساخته شده است؟
  • برای چه کسی ساخته شده است؟
  • چه مشکلاتی را می‌تواند حل کند؟
  • چه فرقی دارد؟

موقعیت‌یابی روشی استراتژیک است که در توسعه یک محصول جدید یا بهبود محصول موجود به کار می‌رود.

هدایت توزیع محصول
هدایت توزیع محصول

هدایت توزیع محصول

بر اساس درک عمیق محصول و مخاطبان هدف، بازاریابان محصول می‌توانند مطمئن شوند که محصول به مشتریان بالقوه آن‌ها می‌رسد. تیم‌ها برنامه‌هایی را برای جذب مشتریان از طریق کانال‌های ارتباطی ایجاد و اجرا می‌کنند.

بازاریابی محصول برای بهینه‌سازی عملکرد کانال‌های توزیع، به طور مداوم آزمایش، تجزیه و تحلیل انجام می‌دهد .

آموزش نیروی کار

بازاریابی محصول آموزش‌های داخلی را در سراسر کسب‌وکار تسریع می‌بخشد تا همه تیم‌ها بتوانند یک تجربه ثابت را به مشتریان ارائه دهند.

بدیهی است که ارتباطات داخلی به اندازه ارتباطات خارجی اهمیت دارد. قبل از عرضه محصول، بازاریابان محصول مسئول آماده کردن همه چیز هستند.

به طور خلاصه، این امر مزایای زیادی برای یک کسب‌وکار به همراه دارد. محصول مناسب را شناسایی می‌کند و آن را به مشتری مناسب می‌رساند. این امر باعث درآمد و سود می‌شود. همچنین پایداری شرکت را تضمین می‌کند.

هنگامی که کسب‌وکار شما رشد می‌کند، این نوع بازاریابی بینش‌های کلیدی را برای افزودن ویژگی‌های جدید به محصول موجود یا تعریف محصولات جدید ارائه می‌دهد. با این بینش‌ها، صاحب کسب‌وکار قادر به شناسایی خواسته‌های بازار و ایجاد استراتژی‌های موفق است.

سخن پایانی

در بازار امروز، به لطف فناوری پیشرفته، شرکت‌ها در سراسر جهان می‌توانند با یکدیگر رقابت کنند. بنابراین بسیار مهم‌تر است که یک تیم بازاریابی محصول برای درک مشتریان و بازار اختصاص داده شده. از این بینش‌ها برای اطمینان از اجرای استراتژی‌های مناسب شرکت استفاده کنید.

در نهایت، بازاریابی محصول با حمایت از مشتری، ارتباط با ارزش و هدایت توزیع محصول، رشد و طول عمر محصول و همچنین کسب‌وکار را تسریع می‌کند. اگر نیاز به این خدمت دارید اما با توجه به شرایط اقتصادی و نداشتن نیروی ماهر از این کار صرف نظر کرده‌اید، می‌توانید مرکز تماس توکاتل را به عنوان یک راه‌حل موثر ببینید.