چگونه در مرکز تماس با استرس مقابله کنیم؟

چگونه در مرکز تماس با استرس مقابله کنیم؟

حضور در هر زمینه شغلی‌ای می‌تواند چالش‌های بسیاری را با خود به همراه داشته باشد. مقابله با چالش‌ها نیز می‌تواند برای افراد استرس‌زا باشد. اگر بتوانیم در محیط کاری بر روی تنش‌ها و استرس‌ها غلبه کنیم در واقع می‌توانیم روند شغلی خود را به‌خوبی طی کنیم و بر روی فعالیت خود تمرکز کامل داشته باشیم. در این مطلب مرکز تماس توکاتل قصد دارد به‌تمامی اطلاعات در مورد نحوه مقابله با استرس در مرکزتماس بپردازد. با ما همراه باشید.

بررسی وجود استرس بین کارکنان در مرکز تماس
بررسی وجود استرس بین کارکنان در مرکز تماس

بررسی وجود استرس بین کارکنان در مرکز تماس

وجود استرس بین کارکنان مرکز تماس می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی باشد که افراد هر روز باید با آن دست‌وپنجه نرم کنند. فراتر از تأثیرات منفی بالقوه‌ای که این موضوع بر روی سلامت روان شما می‌گذارد، استرس در مرکز تماس که محل کار شما است می‌تواند بر عملکرد شغلی شما نیز تأثیرگذار باشد. به‌صورت کلی واکنش بدوی بدن به موقعیت‌های استرس‌زا، واکنش شیمیایی را در مغز ایجاد می‌کند که باعث سرکوب فعالیت قشر جلویی مغز می‌شود.

اگر در مقطعی از حیطه کاری خود در مرکز تماس هستید که با استرس زیاد روبه‌رو می‌شوید یا هر روز خود را با استرس شروع می‌کنید، نیاز است که راهکارهای مقابله با استرس در مرکزتماس را بدانید. باید ساعاتی را در روز بر روی آن‌ها متمرکز شوید. اگر استرس خود در مرکزتماس به هنگام انجام فعالیت سرکوب کنید، در واقع این استرس مانند یک آتش زیر خاکستر در وجود شما می‌ماند.

کافی است تنها دوباره در موقعیتی خاص قرار بگیرید. به‌عنوان‌ مثال ممکن است شرایطی پیش بیاید که تعامل با مشتریان برای شما سخت باشد یا مشکلی در این‌ بین به وجود آید. این موقعیت مانند یک جرقه بر روی این آتش است تا دوباره شعله‌ور شود و هر باری که این آتش در درون شما شعله می‌گیرد، بخش عظیمی از سلامت روان شما در بر می‌گیرد. در انتها اگر به این موضوع توجهی نشود، شما تبدیل به شخصی خواهید شد که اضطراب تمامی زندگی او را فراگرفته است.

مطالعه کنید:  راه‌های بهبود تماس خروجی
سه روش اصلی مقابله با استرس در مرکز تماس
سه روش اصلی مقابله با استرس در مرکز تماس

سه روش اصلی مقابله با استرس در مرکز تماس

حال که تا حدودی با این موضوع آشنا شدید، فهمیدید که استرس تا چه اندازه می‌تواند فعالیت عادی زندگی شما و فعالیت در مرکزتماس را تحت‌الشعاع قرار دهد. در این قسمت سه مورد اصلی از روش‌های مقابله با استرس در مرکز تماس می‌پردازیم.

  1. برای مقابله با استرس در مرکز تماس، مدیتیشن را تمرین کنید

استرس برای بسیاری از افراد در مرکز تماس یک مسئله مهم است. این امر نه‌تنها بر سلامت روانی بلکه بر سلامت جسمی شما نیز تأثیر می‌گذارد. مدیتیشن یک راه عالی برای کاهش استرس و اضطرابی است که در حین کار در مرکزتماس احساس می‌کنید. این کار می‌تواند سطح انرژی و خلق‌وخوی شما را در محیط کار بهبود بخشد.

  1. ایجاد تعادل بین کار و زندگی برای مقابله با استرس مرکز تماس

راهبردهای مقابله‌ای زمانی مؤثر هستند که سازگار، واقع‌بینانه، امکان‌پذیر و پایدار باشند. استراتژی‌های مقابله‌ای را می‌توان بر اساس نیازهای فردی شخص ارائه داد. حفظ تعادل بین کار و زندگی برای افراد ممکن است دشوار باشد. شناسایی وظایف مناسب برای اولویت‌بندی و برنامه‌ریزی خودکار این وظایف در روز می‌تواند به فرد کمک کند تا به این هدف دست یابد. به طور مشابه، محدود کردن استفاده از رسانه‌های اجتماعی نیز می‌تواند به ایجاد این تعادل کمک کند.

  1. اگر در محل کار به کمک احتیاج دارید، آن را بیان کنید

در این زمینه ابتدا باید مشخص کنید که چه بخشی از کار شما به کمک شخصی باتجربه نیاز دارد. سپس مشخص کنید که این کمک را در کجا و از چه کسی در مرکز تماس می‌توان یافت. به‌عنوان مثال، اگر یک ایده جدید برای نوع پاسخگویی تماس در سر دارید و می‌خواهید آن را اجرا کنید، می‌توانید از شخصی که سابقه بالای کاری دارد مشورت بگیرید. این ایده را با او در میان بگذارید تا از کمک‌های او نیز بهره‌مند شوید.

تاثیر ورزش‌کردن بر استرس در مرکز تماس
تاثیر ورزش‌کردن بر استرس در مرکز تماس

آیا ورزش‌کردن بر روی وجود استرس در مرکز تماس تأثیر می‌گذارد؟

فعالیت در مرکز خدمات مشتریان و به‌صورت کلی فرآیند برقراری تماس با مشتری‌ها، شغلی است که شما دائماً بر روی صندلی ساکن هستید. ساکن بودن در مدت‌زمان بسیاری در روز می‌تواند تأثیر منفی بر روی سلامت جسمانی شما داشته باشد. در این شرایط ورزش بهترین گزینه است؛ زیرا علاوه بر این که به تعادل وزن و سلامت جسمانی شما کمک می‌کند، یکی از اصلی‌ترین و بهترین گزینه‌ها در زمینه مقابله با استرس در مرکزتماس است.

مطالعه کنید:  پشتیبانی چتی کلید خدمات کارآمد به مشتریان

اگرچه ممکن است انجام فعالیت‌های ورزشی و تغذیه سالم کاری سخت و دشوار به نظر برسد، مخصوصاً برای افرادی که تا به امروز حتی یک‌بار هم این کار را انجام نداده‌اند، اما نتیجه ارزشش را دارد. ورزش می‌تواند اندورفین‌هایی را آزاد کند که به شما احساس خوبی می‌دهد و به مدیریت استرس، افسردگی و اضطراب کمک می‌کند.

آیا تمامی این روش‌ها را انجام داده‌اید و نتیجه‌ای نگرفتید؟

دسته‌ای از افراد در این بین وجود دارند که می‌گویند تمامی راهکارهای مقابله با استرس در مرکز تماس را انجام داده‌اند اما نتیجه مثبتی را نگرفته‌اند. هنوز هم در حال دست‌وپنجه نرم کردن با استرس در مرکز تماس هستند. این دسته از افراد در واقع افرادی هستند که در ابتدا این احساس ناخوشایند را در وجود خود بارهاوبارها سرکوب کرده‌اند و حال با انجام این دسته از روش‌ها نمی‌توانند آن را از خود دور کنند.

در این جا دو موضوع مدنظر است. موضوع اول این است که مشخص کنید آیا واقعاً به شغل خود علاقه‌مند هستید یا خیر. اگر علاقه‌مند به زمینه کاری خود در مرکز تماس هستید، پس برای کاهش استرس خود از پزشکان و مشاوران در این زمینه کمک بگیرید. اما اگر علاقه‌ای به این شغل ندارید، متأسفانه باید بگوییم که هیچ فرد و هیچ راهی نمی‌تواند شما را از این استرس نجات دهد. تنها راه رهایی، جدا شدن از این مرکز و اجازه دادن ورود افرادی است که علاقه واقعی به این شغل دارند.

کلام آخر

اهمیت‌دادن به استرس و اضطراب در مرکز تماس یکی از مهم‌ترین موارد است. همان‌طور که در این مطلب از مرکز تماس توکاتل مطالعه کردید، راهکارهای بسیاری برای مقابله با استرس در مرکزتماس وجود دارد. شما می‌توانید آن‌ها را انجام دهید تا علاوه بر سلامت جسمانی و روانی، یکی از پرسنل‌های موفق مرکز تماس باشید.