بازاریابی تلفنی سخت در مقابل بازاریابی تلفنی نرم

بازاریابی تلفنی سخت در مقابل بازاریابی تلفنی نرم

تا به حال اسم بازاریابی تلفنی سخت را به منظور افزایش فروش کسب‌وکار خود شنیده­‌اید؟ مطالعات انجام شده روی انواع روش‌های بازاریابی (تله مارکتینگ و …)، آن­‌ها را به دو بخش کلی سخت و نرم تقسیم‌بندی کرده است. این تقسیم‌بندی مربوط به روش‌های اجرای بازاریابی است. رویکرد این دو روش در فروش تلفنی محصولات و ارائه خدمات مختلف، بسیار متفاوت است و هرکدام کاربردهای جداگانه‌ای دارند.

با بررسی تفاوت‌های این دو روش بازاریابی تلفنی، می‌توانید فروش بهتری داشته باشید. همچنین مشتریان خود را در هنگام صحبت‌های تلفنی، به شکل بهتری قانع کنید. حتی می‌توانید از این روش‌ها در حفظ مشتریان قبلی خود نیز استفاده کنید. در این مقاله به بررسی این دو روش بازاریابی تلفنی می‌پردازیم. اینکه تفاوت بازاریابی تلفنی سخت با بازاریابی تلفنی نرم در چیست و هرکدام چه مزایایی می‌توانند داشته باشند. با ما همراه باشید.

بازاریابی تلفنی (تله مارکتینگ)

بازاریابی تلفنی سخت چیست؟

یکی از روش‌های فروش و بازاریابی، اجرای شیوه‌های تهاجمی و مستقیم برای اثرگذاری بیش­تر است. با اجرای شیوه‌هایی که در بازاریابی سخت وجود دارد، فروشنده قصد قانع کردن مشتری برای خرید را دارد. این بازاریابی‌های تلفنی معمولاً کوتاه، فشرده و بسیار متقاعدکننده هستند.

برای درک بهتر بازاریابی سخت، می‌توان مثالی از تبلیغات محیطی را عنوان کرد. اکثر تبلیغات روی بیلبوردها، قصد جلب‌توجه مخاطبان را دارند. به این صورت با استفاده از متن‌های بزرگ و رنگ‌های تأثیرگذار، نظرات بسیاری از مردم را  جلب می‌کنند. در بازاریابی تلفنی (تله مارکتینگ) به روش سخت نیز از این نوع تکنیک‌ها استفاده می‌شود. صحبت‌های تلفنی بسیار واضح هستند و در مدت‌زمان نسبتاً کوتاهی، خاتمه پیدا می‌کنند.

مزایای بازاریابی سخت

مزایای زیادی در بازاریابی سخت وجود دارد که باعث می‌شود از آن­‌ها استفاده کنید. اولین مزیت این روش، مستقیم بودن آن است. در این نوع بازاریابی، به طور مستقیم درباره ویژگی‌های محصول و یا خدمات صحبت خواهید کرد. بازاریابی سخت این اطلاع را به مخاطب می‌دهد که قصد خرید چه محصولی را دارد. به این صورت مخاطب نیز تمایل بیش­تری برای خرید کالا و یا دریافت خدمات پیدا می‌کند.

مطالعه کنید:  چه چیزهایی می توانند خدمات مشتری شما را از بین ببرند؟

از دیگر مزایای این نوع بازاریابی، صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ها است. برای طراحی این شیوه از بازاریابی، نیازی به‌صرف زمان زیادی ندارید. به شکلی ساده می‌توانید مفهوم کلی را به مخاطب انتقال دهید. این موارد باعث صرفه‌جویی در زمان و هم چنین کاهش هزینه‌ها خواهند شد.

معایب بازاریابی سخت

تمامی روش‌های بازاریابی، دارای برخی مزایا و معایب به خصوصی هستند. بازاریابی تلفنی سخت نیز در کنار مزایایی که به همراه دارد، برخی معایب را نیز شامل می‌شود. اولین مورد، ایجاد تصویری منفی از شرکت است. دلیل ایجاد این تصویر منفی میان مردم، کیفیت پایین محصولات در این روش از بازاریابی است.

هنگام استفاده از روش بازاریابی سخت، باید به یک نکته توجه داشته باشید. آن هم این است که فروش بیش­تر محصول شما، بستگی به کیفیت آن دارد. به دلیل مستقیم بودن، صرف هزینه و زمان کم برای طراحی، مشاغلی که محصولاتشان کیفیت خوبی ندارد، از این روش استفاده می‌کنند. استفاده از این روش میان این نوع کسب‌وکارها بسیار افزایش‌ پیدا کرده است. این دلیلی برای ایجاد تصویری منفی از این روش در ذهن مخاطبان است.

رو‌ش‌های مختلف بازاریابی تلفنی برای افزایش فروش

بازاریابی تلفنی نرم چیست و چه مزایا و معایبی به همراه دارد؟

در مقابل بازاریابی تلفنی سخت، بازاریابی تلفنی نرم قرار گرفته است. در این روش از فروش، به‌جای استفاده از لحن تهاجمی و مستقیم، جملاتی آرام و طبیعی‌تر به کار برده می‌شود. شیوه‌های اجرای این نوع بازاریابی به دلیل خلاقیت و ظرافت بالا، معمولاً زمان بیش­تری را برای طراحی صرف می‌کنند. از طرفی برای ایجاد و طراحی این شیوه‌ها، نیاز به استخدام و به‌کارگیری افراد خلاق است. آن­‌ها باعث می‌­شوند هزینه بازاریابی بالا برود.

بازاریابی تلفنی نرم، برای محصولاتی که کیفیت بالایی دارند و نیاز به توضیحات مستقیمی درباره آن‌ها نیست، بسیار عالی هستند. به همین دلیل اکثر شرکت‌های معتبر که کیفیت محصولاتشان مورد تأیید است، از این شیوه استفاده می‌کنند.

هنگام صحبت با مخاطب و اجرای روش بازاریابی نرم، برخی از موارد از اهمیت زیادی برخوردار هستند. اینکه بازاریاب و مسئول فروش، توانایی کنترل لحن و تن صدای خود را داشته باشد. همچنین در انتخاب کلمات مناسب نیز دقت بالایی به خرج دهد.

تفاوت‌های بازاریابی سخت و بازاریابی نرم

با بررسی هرکدام از این روش‌های بازاریابی، احتمالاً متوجه برخی از تفاوت‌های آن­‌ها شده‌اید. زمان و هزینه‌ای که صرف بازاریابی تلفنی سخت می‌شود بسیار کم­تر از بازاریابی تلفنی نرم است. هم چنین شیوه صحبت و استفاده از کلمات در بازاریابی به روش سخت، حالت مستقیم و تهاجمی دارند. در صورتی‌ که در بازاریابی نرم، از لحنی آرام و کلماتی مناسب استفاده می‌شود.

مطالعه کنید:  متقاعد کردن و تبدیل مشتریان احتمالی به خریداران بالقوه

اما مهم‌ترین تفاوت این دو روش، دیدگاه شرکت‌هایی است که از آن‌ها استفاده می‌کنند. به‌طور کلی، اغلب شرکت‌هایی که از روش بازاریابی تلفنی سخت استفاده می‌کنند. قصد معرفی ویژگی‌های محصول خود را دارند و می‌خواهند فروش بیش­تری داشته باشند. در این روش ارتباط با مشتری در اولویت‌های بعدی قرار دارد و تنها هدف از بازاریابی، فروش آنی محصولات است. به همین دلیل اکثر کسب‌وکارهای کوچک که تنها قصد افزایش فروش محصولات خود را دارند. از این روش از بازاریابی استفاده می‌کنند.

اما هدف شرکت‌های بزرگ و معتبر از اجرای بازاریابی تلفنی نرم، معرفی دیدگاه شرکت و برند تجاری است. کیفیت محصولات در این شرکت‌ها تضمین می‌شود. تمرکز بازاریابان، بیش­تر روی ایجاد ارتباطی مناسب با مشتریان است و فروش محصول، در اولویت‌های بعدی قرار دارد. به همین دلیل این روش بازاریابی برای کسب‌وکارهای بزرگ مناسب است.

جمع‌بندی

روش‌های مختلف بازاریابی در دنیای امروز، به مفهومی گسترده تبدیل شده‌اند. استفاده از آن­‌ها می‌تواند باعث بهبود اعتبار برند شما شود و فروش محصولات شما را افزایش دهد. بازاریابی با استفاده از شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود که به دو بخش بازاریابی تلفنی (تله مارکتینگ) سخت و نرم تقسیم‌بندی‌ می‌شود. اجرای هر کدام از این شیوه‌ها مناسب کسب‌وکار مخصوص به خود است. شما می‌توانید با مطالعه دقیق آن‌­ها، روشی که تأثیر مثبتی روی برند تجاری شما خواهد گذاشت را انتخاب کنید.

مرکز تماس توکاتل یکی از انواع خدماتی که ارائه می‌کند در حوزه خدمات فروش و بازاریابی تلفنی است. بازاریابی از طریق تماس تلفنی (تله مارکتینگ) یکی از انواع روش‌هایی است که کسب‌وکارها برای تولید سرنخ و جذب مشتری و افزایش فروش از آن استفاده می‌کنند.