اصول فروش موفق در بازاریابی تلفنی

اصول فروش موفق در بازاریابی تلفنی

امروزه دستیابی به فروش موفق در کسب‌و‌کار در گرو رعایت اصول بازاریابی می‌باشد. بازاریابی به روش‌های بسیاری انجام می‌شود. یکی از معمول‌ترین روش‌های بازاریابی، بازاریابی تلفنی (تله مارکتینگ) است. البته در زمان کنونی بازاریابی دیجیتال از طریق اینترنت و رسانه‌های اجتماعی پیشرفت چشمگیری داشته و بسیار تاثیرگذارتر از پیش شده است. اما بازاریابی تلفنی هنوز یک تکنیک موثر و پرکاربرد برای داشتن فروش موفق است. ما در این مقاله سعی داریم به تکنیک‌ها و اصول فروش موفق از طریق بازاریابی تلفنی و البته اهمیت فروش در کسب‌وکار بپردازیم. با ما همراه شوید.

تاثیر فروش موفق بر کسب‌وکار
تاثیر فروش موفق بر کسب‌وکار

تاثیر فروش موفق بر کسب‌وکار

فروش همچنان مهم‌ترین نقش را در هر کسب‌وکاری ایفا می‌کند و منبع نهایی درآمدزایی یک شرکت است. هر شرکت برای دست‌یابی به سود بیشتر باید فروش خود را افزایش دهد. جلب اعتماد مشتری یکی از دستاوردهای افزایش فروش شما می‌باشد. در نتیجه می‌توان گفت که بازخورد مثبت مشتری منجر به رشد تجارت و نیز بهبود اعتبار برند شما خواهد شد.

فروش موفق به شما کمک می‌کند تا سرنخ‌های واجد شرایط و مشتریانی را که برای شما ارزش دارند، بدست آورید. اگر شرکت فروش مناسبی داشته باشد، کارمندان شما نیز خوشحال خواهند بود.

این را به عنوان یک قانون به ذهن بسپاریم که “موفقیت مشتری” لحظه‌ای است که مشتریان از طریق تعامل با شرکتِ شما به نتیجۀ دلخواهشان می‌رسند. پس “موفقیت در فروش” آن لحظه‌ای تلقی می‌شود که یک مشتری به کسب‌وکار شما فرصتی برای دست‌یابی به نتایج دلخواهش را داده. بنابراین، ما برای رسیدن به نتیجۀ دلخواه باید از ابزارهایی که برای تبلیغات و بازاریابی در اختیار داریم نهایت استفاده را ببریم.

راه‌های افزایش فروش در کسب‌وکار

فروش از راه‌های مختلفی حاصل می‌شود. اکثر رهبران کسب‌وکار استراتژی‌های خاص خود را برای هر کانال بازاریابی دارند. انتخاب هر یک از شیوه‌های فروش بستگی به اهداف تجاری شما دارد. اما تدوین یک برنامۀ راهبردی و تعهد به آن، اولین لازمۀ رشد فروش شما است. این برنامه‌ریزی اقداماتی است که باید در راستای افزایش فروش محصولات و خدمات خود انجام دهید. برنامه‌ریزی صحیح برای افزایش فروش، خشت اول هر تجارت موفقی است. پس از اجرای برنامۀ خود در جهت افزایش فروش شرکت، به نمودار فروش خود نگاه کنید. در صورت عدم پیشرفت، رویکرد شما ملزم به تغییر می‌باشد.

چهار اصل اساسی جهت رشد فروش کسب‌وکارها عبارتند از:

محصول

تمام جنبه‌های محصول خود را مورد بررسی قرار دهید، اعم از نام تجاری، بسته بندی، هزینه‌های تولید و… . از خود بپرسید در چه زمینه‌هایی می‌توانید این موارد را ارتقا دهید که سبب پیشرفت تجارت شما باشد؟ به هر پاسخی رسیدید تغییر را از همان‌جا آغاز کنید.

قیمت

آیا محصول شما برای رقابت با سایر رقبا ملزم به قیمت گذاری جدید است؟ اگر پاسخ مثبت است، قیمت تازه‌ای برای محصول خود تنظیم کنید. همچنین نحوۀ پرداخت هزینۀ محصولات شرکت توسط مشتری (نقدی، اقساطی و…) را مورد ارزیابی قرار دهید.

مطالعه کنید:  چرا باید همین حالا فروش و خدمات مشتری را به هم متصل کنید؟

مکان

مکان و انبار کسب‌وکار شما بهتر است از جغرافیای مناسبی برخوردار باشد. این امر می‌تواند به نحوۀ توزیع محصولات‌تان کمک شایانی کند و منجر به جذب مشتریان بیشتر شود.

تبلیغات و بازاریابی

برنامه‌ریزی کنید که چگونه برای محصولات یا خدمات خود بازاریابی انجام خواهید داد. اگرچه داشتن یک محصول با کیفیت یا ارائه خدمات عالی مهم است، اما میزان جذب مشتری نیز به همان اندازه اهمیت دارد. در ادامه به چند مورد از شیوه‌های بازاریابی و تبلیغات اشاره خواهیم کرد.

استراتژی برتر بازاریابی
استراتژی برتر بازاریابی

سه استراتژی برتر بازاریابی

بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی

این نوع بازاریابی بر روی محتوای ارزشمند از دید کاربران که در صفحات اجتماعی منتشر می‌شود متمرکز است. محتوای متناسب با هر پلتفرم رسانۀ اجتماعی باعث ایجاد تعامل و ترویج برند شما خواهد شد.

بازاریابی ایمیلی

استفاده از بازاریابی ایمیلی به شما این امکان را می‌دهد که مقالات جدید وبلاگتان را برای مشترکین تبلیغ کنید. می‌توانید خبرنامه‌ها، خدمات توصیه شده، تخفیف‌های جدید و مواردی از این قبیل را برای کسانی که در ارتباطات ایمیلی شرکت کرده‌اند ارسال کنید.

بازاریابی تلفنی (تله مارکتینگ)

با استفاده از بازاریابی تلفنی، محصولات و خدماتتان را معرفی کنید و آن‌ها را به فروش برسانید. تله مارکتینگ یکی از بازاریابی‌های مقرون‌به‌صرفه برای کسب‌وکار است. اما نکتۀ قابل توجه در بازاریابی تلفنی، داشتن تخصص در این حرفه می‌باشد. یعنی فردی برای انجام این امر مناسب است که همزمان هم فروشندۀ ماهری باشد، هم بتواند هیجان را در مکالمه به وجود آورد. چنین فردی باید آموزش‌های لازم برای این حرفه را گذرانده باشد.

بازاریابی تلفنی و فروش تلفنی هنوز جزو بهترین کانال‌های فروش هستند. با استفاده از این کانال‌ها می‌توان یک تماس ساده را به مشتری تبدیل کرد. تله مارکتینگ اغلب فعالیت ساده‌ای در نظر گرفته می‌شود، اما با درک ارزش‌های منحصربه‌فرد این فعالیت، می‌توان به کسب‌وکار رونق بخشید.

در ادامه چند تکنیک موثر در فروش کسب‌وکار با استفاده از بازاریابی تلفنی را شرح خواهیم داد.

سه مرحله برای فروش موفق در تله مارکتینگ

مرحله اول: انتخاب لحظۀ مناسب

بازاریابی تلفنی با مشتریان بالقوه کار می‌کند. آنها باید آمادۀ گوش دادن باشند و بتوانند به آنچه تیم بازاریابی به آن‌ها پیشنهاد می‌کند توجه کنند. برای بازاریابی تلفنی، این لحظه از اهمیت بیشتری برخوردار است. به خصوص اگر تماس سرد با مخاطبی باشد که نیاز به خدمات یا محصولی دارد که هنوز به او ارائه نشده.

مرحله دوم: دنبال کردن اسکریپت

مطمئناً داشتن متنی برای شروع به منظور تضمین بسته شدن فروش در مورد یک استراتژیِ هدفمندِ بازاریابی تلفنی مهم است. این متن باید یک طرح کلی و البته اجمالی از محصول یا خدمات مورد نظر باشد. با کمک این متن می‌توان ارتباطی سازنده با مخاطبی که هر لحظه احتمال بدست آوردن یا از دست دادنش وجود دارد برقرار کرد.

مرحله سوم: ارتباط دو صدایی

برای داشتن یک فروش موفق باید توانایی صحبت کردن را به جای فقط گوش دادن برای مشتریان خود ایجاد کنیم. به یاد داشته باشید که تماس‌های تلفنی فقط برای فروش انجام نمی‌شوند، بلکه برای به ارمغان آوردن منفعتی است برای فرد تماس گیرنده.

مطالعه کنید:  نحوه شخصی سازی تعامل با مشتری
تکنیک‌های بازاریابی تلفنی
تکنیک‌های بازاریابی تلفنی

تکنیک‌های بازاریابی تلفنی

عرضۀ محصول به عنوان یک راه‌حل

بهترین راه برای فروش چیزی این است که آن را نه به عنوان یک کالا بلکه به عنوان یک راه‌حل به مخاطب معرفی کنید. نقاط درد و رنج مشتریان خود را مشخص کنید، سپس محصولات یا خدمات خود را به عنوان راه‌حلی که می‌تواند این مشکل را رفع کند، ارائه دهید.

لزوم استقامت در بازاریابی تلفنی

تله مارکتینگ فعالیت آسانی نیست. شما باید در برابر طرد شدن کمی انعطاف داشته باشید. به همین دلیل این فعالیت به کسانی که روحیۀ شکننده‌ای دارند توصیه نمی‌شود. مگر اینکه یاد بگیرید که با طرد شدن کنار بیایید و در فرصت بالقوۀ بعدی حرکت کنید. از این گذشته، مشتری بعدی نمی‌داند در آخرین تماس شما چه اتفاقی برایتان افتاده است. بنابراین، خود را آرام کرده و از نو شروع کنید.

شبیه یک بازاریاب به نظر نرسید

بازاریاب‌های تلفنیِ موفق، راحت و آرام به نظر می‌رسند و از زبان طبیعی استفاده می‌کنند. مشتریان بالقوه به سختی به تماس‌های ضبط شده تا انتها گوش می‌سپارند و تماس‌های اسکریپت را هم به راحتی تشخیص می‌دهند. صمیمی و مهربان عمل کنید و تلاش کنید رابطه‌تان با مخاطب را شخصی‌سازی کنید. جملاتِ بیش از حد تمرین شده، مشتریِ احتمالی را از همان ابتدا آگاه می‌کند که با یک بازاریاب معمولی مواجه است. بنابراین سعی کنید رویکرد اولیۀ خود را شخصی‌سازی کنید تا تماس شما جریان پیدا کند و وارد یک دیالوگ دو طرفه شود.

تسلط کامل بر محصول در بازاریابی تلفنی

اگر می‌خواهید محصول یا خدماتی را عرضه کنید، باید از اطلاعات مربوط به آن آگاه باشید. تا هنگامی که یک مشتری در مورد ویژگی‌ها یا موارد خاص محصول می‌پرسد بتوانید پاسخ‌های مشخصی را به شیوه‌ای مطمئن ارائه دهید. اطمینان حاصل کنید که همۀ جزئیات، از جمله مشکلات احتمالی و محدودیت‌های محصول را درک می‌کنید. اگر محصول یا خدمات به طور مداوم در حال تغییر است، همانطور که معمولاً در مورد یک برنامه یا یک نرم افزار رخ می‌دهد، باید همیشه با جدیدترین تغییرات آن‌ها به‌روز باشید.

سخن آخر

بازاریابی تلفنی یک تعامل شخصی و بسیار موثر با مخاطبان هدف شما جهت رشد کسب‌وکارتان است و می‌تواند فروش محصول یا خدماتتان را افزایش دهد. از آنجایی که ارتباطات بسیار شخصی است، این استراتژیِ بازاریابی تلفنی، بیشترین استفاده را توسط شرکت‌ها دارد و یک عنصر حیاتی برای فروش کسب‌وکارها به حساب می‌آید. اما اگر در بازاریابی تلفنی قدم اشتباهی بردارید به جز هزینه‌های اضافی و گزاف، به اعتبار کسب‌وکارتان نیز لطمه خواهد زد. بنابراین توصیه می‌کنیم در امر بازاریابی ریسک را به حداقل رسانده و کار را به کارشناسان این حرفه بسپارید.

مرکز تماس توکاتل یکی از چندین خدماتی که به مراجعین مشتریان خود ارائه می‌دهد بازاریابی تلفنی است. کارشناسان ماهر و مجرب مرکز تماس همکال با اقداماتی حرفه‌ای بهترین تجربۀ تله مارکتینگ را برای شما به ارمغان می‌آورند و تجارت شما به راحتی در مدتی کوتاه لذت فروش موفق را تجربه خواهد کرد.