فروشنده تلفنی خوب چه کسی است

فروشنده تلفنی خوب چه کسی است؟

 فروش تلفنی به‌عنوان گامی نوین و مؤثر در خدمت‌رسانی به جامعه، مورد توجه شرکت‌ها قرار دارد. همان‌گونه که مشخص است فروشنده تلفنی خوب در پیشبرد معامله و افزایش فروش نقش بسزایی دارد. فردی است که از ویژگی‌های اخلاقی و حرفه‌ای خاصی برخوردار است.

در واقع این افراد علاوه بر قدرت تکلم بالا، به‌طور معمول از هوش شنیداری قوی برخوردار هستند. قابلیت یادگیری و پیشرفت در ارائه خدمت فروش تلفنی نیز از ویژگی‌های شاخص این افراد است. فروشندگان تلفنی ماهر تفاوت بازاریاب تلفنی یا تله مارکتینگ با فروش تلفنی را به‌خوبی درک می‌کنند؛ ازاین‌رو از ترفندهای خاص فروش در این مرحله بهره می‌گیرند.

وظایف نماینده فروش
وظایف نماینده فروش

وظیفه فروشنده تلفنی خوب

ویژگی شاخص فروشنده تلفنی مطلوب آگاهی به وظایف خویش است. فروشندگان تلفنی می‌دانند کار آن‌ها تکمیل فعالیت بازاریابان تلفنی و تبدیل مشتریان بالقوه به مشتری بالفعل است. آن‌ها علاوه بر معرفی کامل محصول و خدمت قابل‌ارائه، پیشنهاد‌هایی متناسب با نیاز مشتری ارائه می‌دهند. درواقع فروشنده تلفنی خوب صرفاً کسی نیست که زیاد بفروشد؛ بلکه شخصی است که خوب می‌فروشد.

آن‌ها حتی در شرایطی که مشتری خریدی ثبت نکرده است سعی در حفظ ارتباط مؤثر با مشتری دارند. می‌توان گفت قابلیت پیشبرد مکالمه به سمت‌وسوی دلخواه از وظایف و خصلت‌های برتر فروشنده تلفنی است.

ویژگی‌های فروشنده تلفنی حرفه‌ای

آگاه و داده محور هستند!

فروشنده تلفنی به‌عنوان پل ارتباطی میان شرکت و مشتریان به‌طور کامل باید از خدمات و محصولات شرکت اطلاع داشته‌ باشد. درواقع عدم آگاهی به قابلیت‌های شرکت، امکان از دست دادن مشتری را افزایش می‌دهد. فروشنده تلفنی توانمند از زیروبم توانایی‌های شرکت‌ اطلاع دارد؛ ازاین‌رو اطلاعات صحیح و به‌روز در اختیار مشتری می‌گذارد.

ارتباط مؤثر، ابزار فروشندگان تلفنی

ارتباط مؤثر در تمام تعاملات بشر نقش بسزایی دارد. توانایی برقراری ارتباط کلامی قوی و استاندارد اولین مؤلفه یک فروشنده تلفنی خوب است. ارتباط مؤثر صرفاً سخن گفتن فراوان نیست؛ بلکه فروشنده ماهر می‌داند چگونه تماس را هدایت کند، چه موقع مکث کند و چه موقع پاسخ دهد.

مطالعه کنید:  سرعت فروش چیست و چگونه آن را به درستی انجام دهیم؟

بسیاری فکر می‌کنند برای برقراری ارتباط مؤثر باید لحن صمیمانه داشت. خیر، لحن محترمانه و مکالمه‌ای گرم برای شکل‌گیری ارتباط مؤثر کافی‌ است. فروشنده خوب کسی است ‌که امکان مکالمه دوطرفه و ابراز وجود مشتری را فراهم کند. در غیر این صورت مخاطب هیچ انگیزه‌ای برای ادامه ارتباط با فروشنده نخواهد داشت.

فروشنده ماهر هوش شنیداری را نادیده نمی‌گیرد

باتوجه‌به اینکه تنها راه ارتباطی در ارتباط تلفنی کلام است، گفتن و شنیدن صحیح الزامی است. یک فروشنده خوب تفاوت بین شنیدن و گوش کردن را به‌خوبی درک می‌کند. گوش کردن به مشتری گامی اساسی در ایجاد پاسخ صحیح و پیشبرد معامله است. فروشنده باهوش تنها با دقت به کلام مشتری می‌تواند حس و نیاز مشتری را به‌خوبی درک کند؛ ازاین‌رو فروشنده‌ای که خوب گوش می‌کند در افزایش میزان رضایت مشتری و میزان فروش موفق می‌شود.

تلاش برای پاسخ به نیاز مشتری

فروشنده ماهر به این نکته که وظیفه وی پاسخ‌دهی مناسب به نیاز مشتری است، به‌خوبی آگاه است. درواقع فروشنده تلفنی خوب کسی است که در راستای رفع نیاز مشتری گام بردارد؛ بنابراین کسی که صرفاً در فکر افزایش فروش است نمی‌تواند موفق باشد. تلاش برای درک نیاز مشتری در خوب گوش دادن و طمأنینه نهفته است. فروشنده‌ای که نتواند با مشتری همزادپنداری کند، نمی‌تواند نیاز وی را هم درک کند؛ ازاین‌رو قابلیت درک مشتری از ویژگی‌های فروشنده خوب است.

نماینده فروش
نماینده فروش

حفظ خونسردی

خونسردی و متانت را می‌توان مؤلفه‌ شاخص فروشنده تلفنی به شمار آورد. فروشنده‌ خوب کسی است که در هر شرایطی خونسردی و آرامش خود را حفظ می‌کند. او می‌داند اگر احساسات آنی خود را کنترل نکند، عواقب جبران‌ناپذیری پیش خواهد آمد. مشتریان در هر شرایطی از فروشنده تلفنی انتظار خوش‌رویی و آرامش دارند؛ بنابراین نباید از آن غافل شد.

شورونشاط عامل موفقیت فروشنده تلفنی

همه ما فروشندگان تلفنی را افرادی خوش‌رو و پرانرژی تصور می‌کنیم؛ ازاین‌رو رفتاری غیرازاین از فروشندگان انتظار نمی‌رود. انتقال شور و انرژی به مشتری، امکان برقراری ارتباط مؤثر و افزایش فروش را فراهم می‌کند. فروشنده باانگیزه از مشکلات و خستگی‌ها به‌خوبی عبور کرده و پیشرفت چشمگیری رقم خواهد زد.

شناخت خط قرمزها

فروشنده تلفنی حرفه‌ای در حین حفظ ادب و احترام با مشتری ارتباط می‌گیرد. حفظ ادب، عدم صمیمیت و کلام نسبتاً رسمی در اولویت فروشندگان موفق قرار دارند. فروشنده‌ حرفه‌ای درنهایت احترام با لحنی نسبتاً دوستانه با مشتری ارتباط برقرار ‌می‌کند. وی به‌خوبی آگاه‌ است که نباید از الفاظ غیررسمی و عامیانه استفاده کند. فروشنده تلفنی خوب‌ هرگز به خود اجازه دستور یا بی‌ادبی به مشتری را نمی‌دهد.

مطالعه کنید:  ۵ تکنیک خدمات مشتری که شرکت شما را به موفقیت فوق العاده‌ای می‌رساند.

انعطاف‌پذیر و مشتاق تغییر

فروشنده خوب چه در ارتباط با مشتری و چه در محیط کار باید انعطاف‌پذیر است. درواقع وی هنگام ارتباط با مشتری از اصرار و پافشاری بر خرید خودداری می‌کند. او می‌داند نه گفتن مشتری در گذر زمان به بله تبدیل می‌شود؛ ازاین‌رو فرصتی دیگر به خود می‌دهد. فروشنده خوب در برابر همکاران و ارتباط با مدیران منعطف رفتار می‌کند.

مشتاق یادگیری و پیشرفت

فروشنده تلفنی مطلوب کسی است که مشتاق یادگیری و ارتقاء باشد. درواقع کسی که به فکر پیشرفت و ارتقاء خود باشد برای مجموعه هم مفید واقع می‌شود. فروشندگانی که در دوره‌های آموزشی شرکت کرده و تمرین می‌کنند به پیشرفت‌های چشمگیری دست می‌یابند.

ویژگی‌های ذاتی فروشنده تلفنی

فروشنده تلفنی خوب علاوه بر ویژگی‌های مذکور، خصیصه‌های ویژه‌ای دارد. برخی از این ویژگی‌ها اکتسابی و برخی نیز ذاتی هستند. خصوصیات ویژه شامل موارد ذیل هستند:

  • صدای خوب و رسا
  • هوش شنیداری بالا
  • شخصیت برونگرا
  • روحیه تیمی
  • قابلیت تجزیه‌وتحلیل آنی موقعیت
  • توانایی برقراری ارتباط
  • علاقه‌مند به گفتگو
  • ایده پردازی

نتیجه‌گیری

در این مطلب تلاش کردیم تا ویژگی‌های یک فروشنده تلفنی خوب را عنوان کنیم. فروشنده تلفنی خوب در وهله اول به‌خوبی وظایف خویش را درک می‌کند؛ سپس در راستای برقراری ارتباط مؤثر با مشتری و افزایش فروش تلاش می‌کند. وی می‌داند رعایت نکات اخلاقی در اولویت فعالیتش قرار دارند؛ بنابراین علاوه بر تلاش برای فروش بیشتر، درنهایت ادب و احترام با مشتری برخورد می‌کند. همه این موارد از ویژگی‌های یک فروشنده خوب تلفنی است. مرکز تماس توکاتل می‌تواند همکارانی را به بخش فروش شما اختصاص دهد که تجربه و مهارت‌های لازم را برای جذب مشتریان داشته باشند. اگر به خدمات ما نیاز دارید با ما تماس بگیرید.