برندسازی و بازاریابی تلفنی، تفاوت در چیست؟

برندسازی و بازاریابی تلفنی، تفاوت در چیست؟

برندسازی و بازاریابی تلفنی هر دو مقوله‌ی بسیار حیاتی در زمینه‌های فروش و کسب‌وکار هستند. اگرچه امروزه هر شاخه ید طولانی‌ای در این حیطه دارد؛ اما شناخت و بررسی دقیق هر کدام از آن‌ها، به توسعه اقتصادی کمک بزرگی می‌کند. در این مقاله قصد داریم تعریفی جامع از تله مارکتینگ (تماس‌های بازاریابی) و برندینگ ارائه داده و تفاوت میان این دو را بیان کنیم. توصیه می‌کنیم اگر شما نیز در چنین شاخه‌هایی فعالیت داشته یا به مقوله‌ی فروش، بازاریابی و اقتصاد علاقه‌مند شده‌اید؛ با ما در ادامه همراه باشید.

بازاریابی تلفنی (تله مارکتینگ)
بازاریابی تلفنی

بازاریابی تلفنی Telemarketing

این مدل بازاریابی قدمتی طولانی داشته و به‌نوعی از زیرمجموعه‌های بازاریابی مستقیم محسوب می‌شود. در واقع بازاریابان تلفنی سعی می‌کنند تا مشتری را به‌صورت بالقوه شناسایی کرده و به ایجاد ارتباطی مؤثر بپردازند.

اگرچه بازاریاب و مشتری به شکلی حضوری یکدیگر را نمی‌بینند؛ اما با کمک تلفن، این وسیلة ارتباطی کاربردی، قادر به رد و بدل اطلاعات اولیه و چه بسا بسیار مهم و استراتژیکی خواهند بود. مشتری بالقوه در این مدل بازاریابی قابلیت تبدیل شده به مشتری نهایی، مصرف‌کننده اصلی یا همکار مستمر را خواهد داشت.

تله مارکتینگ به دو روش B2B و B2C قابل ارائه بوده و امکان گسترش هماهنگ با پیشرفت‌های روز را خواهد داشت. امکان تماس صوتی Robocall، پخش اتوماتیک پیام‌های بازاریابی جذاب و امکان پیگیری با ضبط شماره تلفن مشتری از پیشرفت‌های بازاریابی به‌شمار می‌رود. نوع سنتی این مدل بازاریابی نیز از طریق همان روش Operator Call در بسیاری از بیزینس‌ها ادامه خواهد داشت.

برندسازی Branding

برای درک بهتر تفاوت‌های برندسازی و بازاریابی تلفنی لازم است به تعرف دقیق‌تری از برندسازی بپردازیم. در واقع برندینگ مرحله‌ای حساس پس از جذب مشتریان وفادار است. برندسازی یک نوع استراتژی تاکتیکی است. این روشی در بازاریابی شرکت‌های اصیل و بزرگی است که قصد دارند برای سال‌ها در اذهان مشتریان خود نهادینه شوند.

هر شرکت یا تولید کننده‌ای قادر به ایجاد برند مختص به‌خود نیست. آنان برای ریشه یافتن در اقتصاد منطقه‌ای و چه بسا جهانی، نیازمند پیش‌زمینه‌هایی هستند. اینکه برند مورد نظر به تعریف جامعی از قوانین و پایه‌های ارزشی خود رسیده و ماموریت نهایی آن مشخص شده باشد؛ در ایجاد برندینگ بسیار مؤثر است.

مطالعه کنید:  بازاریابی تلفنی و یافتن سرنخ فروش

بنیانگذاران شاخه های تولیدی و فروشگاهی قصد دارند برند خود را به ثبت رسانده و آن را ماندگار کنند. این افراد لازم است شناخت دقیقی از مخاطبان خود داشته باشند. بازار هدف را به‌خوبی شناخته و نقاط منحصر به فرد خود را جهت پیروزی در این بازار تقویت کنند. شعار بازاریابی، آرم جذاب و سبک عملکرد حرفه‌ای هر برند در طول عمر آن بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

برندسازی، هسته اصلی بازاریابی تلفنی استراتژیک
برندسازی، هسته اصلی بازاریابی استراتژیک

برندسازی، هسته اصلی بازاریابی استراتژیک

برندینگ مقوله‌ای کوچک و بی‌ارزش نیست که در زمرة داده‌های انتهایی شروع یک بیزینس قرار بگیرد. در واقع پیش از هر اقدامی لازم است کلیه استراتژی‌ها با برندسازی هماهنگ گردند. به ویژه راهکارهای فروش، بازاریابی، ابزارهای جذب مشتری و روش‌های ورود به بازار. برند یا نام تجاری همان عنوانی است که سال‌ها نام بنیانگذارانش را زنده نگاه می‌دارد. همچنین در افزایش درآمدزایی نسل‌های آینده او نیز تاثیرگذار است.

چه بسیار تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان محصولی که امکان رشد و پیشرفت خود را از دست نداده‌اند. آنان با کمک شناخت مفهوم و تفاوت‌های برندسازی و بازاریابی تلفنی هر روز گسترده‌تر از گذشته عمل می‌کنند. از این جمله می‌توان به برندهای ایرانی و غیرایرانی بسیاری اشاره کرد. آن‌ها با کمک شناخت دقیق مسیر فعالیت خود، بر تعداد مشتریانشان، نسل به نسل افروده‌اند.

تفاوت‌های مهم برندسازی و بازاریابی تلفنی

برای بررسی هر چه بهتر تفاوت در این دو مقوله لازم است به تاثیر آن‌ها در استراتژی‌های فروش و کسب‌وکار توجه کنیم. این تفاوت‌ها موجب ایجاد تغییرات شگرفی است. از جمله آن تغییر نگرش صاحبان مشاغل به نحوة تبلیغات، گسترش بازاریابی و افزایش فروش سهم بازار شده است. در ادامه به تعدادی از تفاوت‌های مهم این دو مبحث خواهیم پرداخت.

برندینگ سازندة هویت فعالیت تجاری تولیدکننده

در واقع با برندسازی اصولی می‌توان بر ارزش، اعتبار و قیمت محصولات به‌شدت افزود. برندینگ نیازی به انجام بازاریابی ابتدایی و با اتکاء به ارزش‌گذاری‌های گذشته ندارد. در واقع برندسازی به جذب مشتری جدید و نگهداری مشتریان وفادار از طریق ارزش‌گذاری نام خواهد پرداخت. اما در بازاریابی تلفنی، بازاریاب از مشتری نه چندان علاقه‌مند، مشتری بالفعل می‌سازد. بدین ترتیب او را با تولیدات مجموعه آشنا خواهد کرد.

برندسازی ریشه، پایه و هستة اصلی بازاریابی تلفنی
برندسازی ریشه، پایه و هستة اصلی بازاریابی

برندسازی ریشه، پایه و هستة اصلی بازاریابی

همان‌ گونه که گفته شد نکته بسیار مهمی در موضوع تفاوت میان برندسازی و بازاریابی تلفنی وجود دارد. برندسازی ریشه، پایه و هستة اصلی بازاریابی است. این حرکت با اولین قدم‌های ورود به بازار تولید استارت زده خواهد شد. برندینگ مجموعه‌ای گسترده از شعارهای تبلیغاتی، کیفیت کالاهای تولیدی، بسته‌بندی حرفه‌ای، لوگوی منحصر به فرد و سایر نکات بازاریابی است.

مطالعه کنید:  بازاریابی محصول چیست؟ کارکردهای اصلی بازاریابی محصول

تفاوت در صاحبان واژه‌های استراتژیک

شاید یکی از تاثیرگذارترین و استراتژیک‌ترین تفاوت‌ها میان این دو موضوع، درک صاحبان اصلی آن‌ها است. در واقع برای بازاریابی تلفنی آن کس که صاحب بیزینس است، تلاش می‌کند. اوست که برای جذب مشتری تمام توان خود را به‌کار خواهد گرفت. برای این ‌کار از امکانات مخابراتی استفاده کرده و خبره‌ترین بازاریابان تله مارکتینگ را استخدام می‌کند.

همه این‌ها در حالی است که صاحبان برند، تنها تولیدکنندگان و امتیازداران آن نیستند. بلکه برندهای معروف و مشهور متعلق به مردم و طرفداران خود هستند. در اصل مصرف‌کنندگان و خریداران محصولات برند، صاحبان اصلی محسوب می‌شوند. آن‌ها بازار و نام کالای مورد نظر را زنده نگه داشته و دست به دست می‌کنند.

از مهم‌ترین تفاوت‌های برندسازی و بازاریابی تلفنی آن است که در برندینگ بر پایه نظر و علایق مشتریان سرمایه‌گذاری می‌شود. بدین ترتیب آنچه مورد انتظار مشتریان است، برآورده می‌شود. همین موضوع موجب برپایی و پیشرفت ساختارهای مختلف بازاریابی از جمله بازاریابی تلفنی خواهد شد.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم تعریف اصولی دو مبحث برندینگ و تله مارکتینگ (تماس بازاریابی) را ارائه دهیم. همچنین تفاوت‌های مهم و ریشه‌ای برندسازی و بازاریابی تلفنی را نیز بررسی کرده و عمیق‌تر به آن‌ها توجه کنیم. همین موضوع در نهایت به ما این نکته را یادآور شد که بازاریابی تلفنی، تاکتیکی نسبتاْ مدرن در جهت جذب مشتری است. اما برندینگ، نگاهی استراتژیک در طول زمان است که از مشتریان وفادار به خود را می‌سازد. برندسازی سرآغازی در نقطه پایان بازاریابی تلفنی است. پس برای جذب مشتری کسب‌وکارها می‌توانند با توجه به حوزه فعالیت خود از بازاریابی تلفنی استفاده کنند.

مدیران مرکز تماس نیز باید از بهترین روش‌ها برای آموزش نمایندگان خود استفاده کنند تا بهترین تیم تله مارکتینگ را داشته باشند. ما در مرکز تماس توکاتل آماده همکاری در خدمات فروش با شما هستیم.